Een weggever, een freebie, ik weet niet waarom, maar ik word soms een beetje kriegel als ik die woorden hoor. Net als zo’n term als ‘no-brainer’… Misschien te vaak gehoord? Want het lijkt soms wel of iedereen in ondernemersland met weggevers en no-brainers strooit. Ondernemers zijn toch bezig om klanten te vinden en de weggevers dragen daar in bij.
Positief
Een weggever heeft voor mij een beetje een negatieve lading gekregen, zo van : ik geef t maar weg, ik kan er zelf niks meer mee…. Terwijl het juist als iets positiefs bedoeld is. Je wil iets weggeven om anderen te helpen, hen verder te brengen, een probleem voor hen oplossen.
Know, like, trust
Een weggever wordt vaak ingezet om potentiële klanten kennis met je te laten maken, om een klein stukje van je aanbod te laten zien, om het vertrouwen te geven dat je bij ze past, dat je voor hen iets kan oplossen. Door een weggever krijgen potentiële klanten meer gevoel bij jou en je diensten en dit schept vertrouwen. En hoe meer vertrouwen, des te sneller ze ook iets van je gaan kopen…
Een weggever kan je op verschillende manieren vormgeven. Dit kan door middel van een e-book wat ze via je website kunnen downloaden, een masterclass waar ze zich kunnen aanmelden, een podcast die je kan beluisteren. De weggever kan je op diverse kanalen promoten, zoals op je website of ook bijvoorbeeld via Instagram. Om de weggever te ontvangen, vullen bezoekers een formulier in en worden doorgestuurd. Zij zijn blij met de weggever (want extra info/motivatie/hulpmiddelen..) en jij bent blij, want je hebt een email adres van hen ontvangen!
En met dit e-mail adres kan je deze potentiële klanten na de weggever gerichte informatie sturen. Om ze nog meer vertrouwen te geven, om in stappen meer over je zelf te vertellen en wat je voor hen kan betekenen. Je geeft ze oplossingen voor hun probleem en langzaam zien ze dat jouw aanbod daar perfect bij aansluit. Met het doel dat ze uiteindelijk klant bij je worden!
Dus die weggever, wat in het begin negatief klonk, word echt wel voor iets positiefs gebruikt : Je hebt weer een klant!
Ik zou het meer een ‘aanzetje‘ noemen (aanzet tot actie), een ‘startschot’ (eindelijk beginnen), duwtje in de rug of wie weet kom jij nog met een mooie term? Val je meteen op, tussen alle andere weggevers……