Hoe vind je de juiste betaalpagina voor je online producten?

Bij de start van mijn onderneming kwamen er heel veel nieuwe programma’s en software op me af. In het begin heb ik heel veel zelf gedaan. Zelf mijn website gebouwd, allerlei zaken uitgezocht, alles uitgevogeld en opgestart. De opleidingen bij VAschool en Natuurlijk Online hebben me erg geholpen, maar toch moet je veel programma’s eerst zelf ervaren en uitproberen om te weten wat het echt inhoudt.

Het heeft veel tijd, maar ook nog wel eens voor wat frustratie gezorgd. Want ook al kan een opleiding of Google je een heleboel vertellen, toch moet je ook vaak zelf tegen bepaalde dingen aanlopen voordat je pas echt merkt hoe het werkt.

Zo ook wat betreft een goede betaalpagina en checkout en welke het beste past bij je onderneming. Ik ben er inmiddels met drie in aanraking gekomen, die ik in deze blog verder toelicht: WooCommerce, Plug&Pay en Kennis.shop.

Wat is een betaalpagina?

Een betaalpagina is, je raadt het al.., de pagina waarop betalingen worden gedaan. Het wordt ook wel de ‘check-out’ of ‘afrekenpagina’ genoemd. De betaalpagina is dus de plek op je website waar je bezoeker van bezoeker, een betalende klant wordt.

Heb ik een betaalpagina nodig?

Als je een dienst of product verkoopt op je website, dan heb je altijd een betaalpagina nodig om het betaalproces in gang te zetten. Een volledige webshop is niet persé nodig als je bijvoorbeeld maar een paar online producten (zoals cursussen of e-books) of online diensten verkoopt.

Verkoop je veel (fysieke) producten, dan zou ik wel een webshop aanraden in plaats van een los betaalpagina-systeem zoals Kennis.shop. Dan heb je namelijk de mogelijkheid als bezoeker om tegelijkertijd ook meerdere producten in je winkelmandje te stoppen.

Waarom is een goed werkende betaalpagina zo belangrijk?

Als ondernemer of webshop-eigenaar wil je ervoor zorgen dat het betalingsproces van jouw klanten zo soepel mogelijk verloopt. Als dit niet zo is, heb je kans dat (potentiële) klanten al wegklikken voordat ze afgerekend hebben. Het hebben van een goed functionerende betaalpagina op je website is dus heel belangrijk. 

Waar voldoet een goede betaalpagina aan?

Snelheid
Het is belangrijk dat een betaalpagina snel laadt. Als je klant te lang moet wachten voordat ze hun aankoop kunnen afrekenen omdat de laadtijd zo lang is, dan haken ze af. Dat zou toch jammer zijn.
Gemak
Niet alleen voor je bezoeker is het fijn om een betaalsysteem te gebruiken wat gemakkelijk in gebruik is. Ook voor jezelf is het fijn als je een systeem hebt wat je makkelijk even kan aanpassen.
Zonder afleiding
Om je betaalpagina zo goed mogelijk te laten converteren (= er voor zorgen dat mensen werkelijk doorgaan met afrekenen en niet tussentijds weggaan) is het belangrijk dat er zo min mogelijk afleiding is. Door bijvoorbeeld het weglaten van externe linkjes als social media buttons, voorkom je dat klanten daar op klikken, gaan scrollen op je social media en niet meer terugkomen om de betaalactie te voltooien.

Kennis.shop, WooCommerce of Plug&Pay?

Naast Kennis.shop, WooCommerce en Plug&Pay zijn er uiteraard nog wel meer, maar dit zijn toevallig de drie systemen waar ik in eerste instantie mee in aanraking ben gekomen en die ik heb gebruikt. Met anderen betaalsystemen zoals Shopify heb ik op dit moment nog geen ervaring.

woocommerce logo
kennisshop logo

WooCommerce

Ik ben begonnen met WooCommerce als betalingsysteem, dit kwam namelijk als eerste ter sprake tijdens mijn opleiding als technisch VA bij Natuurlijk Online. Het is eenvoudig op te zetten en te installeren op een WordPress website. Het werkt prima, maar als technisch VA wilde ik kennis hebben van meer systemen om verschillen te kunnen zien en te ondervinden of sommige zaken niet anders, makkelijker of sneller kunnen.

Plug&Pay

In de opleiding werd een module over Plug&Pay toegevoegd, maar ook sommige van mijn klanten gebruikten dit systeem, zodat ik hier wel vast achter de schermen kon kijken. Echter ik vond dit een duur systeem voor mezelf om aan te schaffen, zeker omdat ik nog niet wist of ik daadwerkelijk zelf iets online zou gaan verkopen. Ik zag wel de voordelen, want het is veel meer geoptimaliseerd voor conversie en je kan bijvoorbeeld makkelijk kassakoopjes en upsells aanbieden op de check-out pagina.

Kennis.shop

In diezelfde tijd kwam ik via andere online ondernemers in aanraking met Kennis.shop. Kennis.shop is een snelgroeiend Nederlands platform en de ontwikkelaars Parsifal Tritsch en Kars Hamstra hebben in korte tijd een indrukwekkend systeem neergezet. Een systeem vergelijkbaar met Plug&Pay, echter ipv maandelijkse kosten een lifetime licentie, voor een prijs die op dat moment nog erg laag was. Dit was voor mij ideaal, als ik in de toekomst online wilde gaan verkopen, had ik mijn betaalsysteem alvast!
De prijs is inmiddels wel al gestegen (en er is ook flink doorontwikkeld), dus hoe langer je wacht hoe duurder het wordt.

Een aantal redenen waarom je Kennis.shop zou kiezen:

* Betalen in termijnen
* Abonnementen – Terugkerende betalingen
* Affiliate Tools – deze optie kun je bij de aanschaf van Kennis.shop bij kopen. Om het affiliate systeem van Plug&Pay te gebruiken moet je al snel €60-70 per maand neerleggen.
* Neuromarketing toepassingen – Je krijgt betaalpagina’s speciaal voor het verkopen van kennis-producten, die conversie geoptimaliseerd zijn, met bv toevoegen van reviews, bezwaren tackelen, kassakoopjes, 1-klik upsell etc.
* Alles is geautomatiseerd – dat betekent dat er koppelingen mogelijk zijn met cursus software en emailmarketing software, zodat als er een betaling wordt gedaan een klant bijvoorbeeld meteen wordt toegevoegd aan ActiveCampaign/Mailblue of toegang krijgt tot je cursus.
* Het is een beveiligd systeem – Kennis.shop is de betaalpagina, de daadwerkelijke betaling gebeurt via Stripe (vergelijkbaar met Mollie)

Betaalpagina’s

De betaalpagina’s bij zowel Plug&Pay als Kennis.shop zijn veel meer geoptimaliseerd voor conversie dan Woocommerce en ook het gemak om ‘extra’s’ toe te voegen als kassakoopjes, reviews etc. vind ik een voordeel. Een betaalpagina is echter wel voor 1 product tegelijk. Voor online ondernemers die één of enkele producten aanbieden is dat perfect. Ga je echter veel (fysieke) producten verkopen en moeten klanten ook meerdere producten tegelijk in hun winkelmandje kunnen stoppen, dan is Woocommerce interessanter.
Uiteindelijk is voor mij de prijs doorslaggevend geweest om Kennis.shop aan te schaffen, zeker omdat die op dat moment nog erg laag was.

Wat zijn de kosten van Kennis.shop?

Inmiddels zijn de kosten van Kennis.shop een stuk hoger geworden dan toen ik het aanschafte, echter ik vind de lifetime licentie nog steeds een uitkomst. Eenmalig betalen en geen maandelijkse kosten meer en met alle functionaliteiten die je nodig hebt. Naast de lifetime licentie hebben ze inmiddels ook abonnementen toegevoegd.

Pro-lifetime licentie: €1999 eenmalig (termijnbetaling mogelijk). Bij Plug&Pay betaal je €59 per maand (€588 per jaar) voor een premium account.
Pro-abonnement: €39 per maand
Start-abonnement: €4,90 per maand

Klik hier voor de actuele tarieven en acties
Klik op deze link voor alle informatie over Kennis.shop.

Live demo bijwonen?

Regelmatig geven Parsifal en Kars (de bedenkers en makers van Kennis.shop) een live demo. Daarin laten ze precies zien hoe het systeem werkt en wat jij er mee kunt. Zo krijg je een goed beeld of dat het iets voor jou is.
Klik hier voor de datums en meld je aan voor deze live demo via deze link.

kennisshop logo

Dit is ook interessant

Video op je website

Video op je website

Een website bevat content, hierbij wordt vaak vooral gedacht aan de teksten en beeldmateriaal als foto’s en afbeeldingen. Heb je ook wel eens gedacht om een video of podcast op je website te plaatsen? Dit kan op verschillende pagina’s een hele waardevolle toevoeging...

Wat is affiliate marketing?

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is het promoten van producten of diensten van anderen in ruil voor een commissie. Als affiliate krijg je een unieke link van de aanbieder waarvan je iets wilt promoten, die je kunt delen op je website of in je social media. Wanneer iemand via jouw...

Hoe kunnen potentiële klanten contact met je opnemen?

Hoe kunnen potentiële klanten contact met je opnemen?

Kijk je wel eens naar je eigen processen en weet je hoe makkelijk of moeilijk (eventuele) klanten met je in contact kunnen komen? Aanleiding voor mij was dat ik moest zoeken naar een bepaalde dient/leverancier. Ik, en met mij velen, kijk op internet, start met google...

Sommige linkjes in deze blog bevatten een affiliate link. Dit houdt in dat ik een kleine bijdrage krijg wanneer jij besluit een betaald lidmaatschap op de tool af te nemen via deze link. De prijs is voor jou gewoon hetzelfde of juist lager.